CONDOLEANTE

De obicei nu scriu astfel de mesaje pe acest blog. De data asta fac o exceptie. Astazi am aflat ca a murit fosta mea diriginta Doamna Rosca. Putina lume ii cunoaste numele mic (Eugenia) pentru ca toti copiIi o stiau drept "Doamna Rosca" si atat. Sotia domnului Rosca.. profesor de istorie la liceu. Ea profesoara de limba si literatura romana si uneori, binenteles, latina. Multi am trecut prin mana ei si cu totii stim ca, desi uneori mai dura sau autoritara, era o femeie si un profesor extrem de iubitor. Eu am fost elev in ultima ei generatie si o spun cu cea mai mare modestie ca am fost elevul ei preferat din clasa. Din prima zi de scoala in clasa a 5-a mi-a spus Stefi si este singura persoana de pe Terra asta pe care am lasat-o sa-mi spuna asa pentru ca la ea nu suna ciudat Stefi... suna frumos. De multe ori ma certam cu ea.. mai ales ca eram seful clasei. In plus aveam de mic samanta de certaret in mine si ea ma intelegea. Am fost singurul elev ce nu a purtat uniforma si asta nu din razvratire ci din hagitudosismul lui tata care era prea "sarac" sa-mi cumpere si mie uniforma. In schimb eram cel pe care Doamna diriginta il chema sa repare bancile, sa bata cuie sau sa rezolve ceva de natura tehnica prin clase pentru ca avea mare incredere in mine. Am simtit ca, odata cu anii.. cei 4 pe care i-am petrecut impreuna si ea se schimba nu numai noi. A devenit la final foarte intelegatoare si chiar "moderna" cu noi. A organizat niste iesiri foarte reusite si cu bani putini.. pentru toate buzunarele si NICIODATA nu ne-a furat sau inselat cum am patit cu alte diriginte in cadrul vietii mele de elev. Desi m-am certat (ca un copil prost si foarte incapatanat) si cu ea si cu domnul invatator Mihalcea, ii iubesc mult pe ambii si stiu ca am fost printre preferatii lor all time tocmai pentru ca desi eram obraznic le eram simpatic. As vrea mult sa am timp sa scriu toata pataniile mele de prin scoli pentru ca sunt multe si chiar simpatice si cu ocazia asta mi-as cere scuze fata de multe pe care le-am facut.
Doamna Rosca era de moda veche. Preda comentarii. Dar cand faceam eu scoala generala sa nu uitam ca la liceu erau relicve ce iesisera de mult la pensie dar ele inca mai predau la acea vreme comentarii obosite. Doamna Rosca totusi, la nivelul claselor a 7-a si a 8-a a reusit sa incurajeze si crearea de comentarii originale. Mie mama mi-a spus acasa sa nu copiez ci sa fac singur dupa o schema comentariile: incadrarea in specie, rezumat, personaje, etc... Ei bine Doamna Rosca aprecia ca eu le fac singur acasa si ma incuraja in felul ei. Tin minte ca si Alex Grigorcea a inceput sa faca si el singur acasa si asta m-a bucurat. A fost prima profesoara care a incercat un debate in scoala.. chiar daca a fost regizat... a fost prima. In plus nu ne cerea niciodata sa aducem bani la scoala pentru te miri ce.. Tin minte ca ma lasa la orele de dirigentie sa fac si eu concursuri sau tombole. Asta era marea distractie a colegilor ce nu erau de 10sau... sau de 9... sau de 8.. ma rog era bucuria colegilor de nota 5:D pentru ei faceam concursuri pentru ca in general la concursurile de cultura generala participau numai olimpicii. Doamna Rosca ma lasa sa fac si pentru cei de 5 concursuri care deveaneau cele mai amuzante treburi de la ora de dirigentie.
Indiferent cum ne-am mai certat sau cum am reactionat unul fata de altul eu stiu ca niciodata nu a fost rau intentionata si ca a tinut foarte mult la mine si sunt foarte fericit ca am avut-o pe ea diriginta. Ultima pe care vreau sa o povestesc este cu Ivanca... Statea Madam Ivan in fata clasei ei (ce era langa clasa noastra) cu un par in mana in timpul pauzelor. Daca indraznea vreun elev sa scoata capul pe usa de la clasa - un par direct in cap: PAC! Zdrabg... AUUU! Ei noi, baietii din clasa, ne minunam si o data Vlad Clapon se uita cum ia bataie unu de la madam Ivan si se minuna si Ivanca s-a luat de el "ce te uiti" pana mea ce a zis ea acolo si s-a mai dus si la Rosca sa parasca ca Vlad Clapon nush ce a facut. Ma rog .. Rosca vine in clasa si nu-i spune nimic lu Vlad, ba chiar zice ca nah stie cum e Ivan si ca sa nu bagam in seama si eu zic "Doamna diriginta.. pai daca imi zicea mie Ivanca ceva o puneam la punct.. pai cum sa tipe la mine ca eu nici nu sunt in clasa ei.. Vlad trebuia sa reactioneze sa-i spuna ceva ca nu a gresit cu nimic" si Rosca rade. Ei... se duce in cancelarie si mandra ii spune lui Ivan ce am zis "daca era el doamna va punea la punct!!!" dar a spus asta si ca mandrie.. noi mai spusesem ca "ce bine ca nu e Ivan diriga la noi ca la noi nu ne bate nimeni"... Acum Rosca, mandra, se lauda la Ivan cum ar veni ca "pana si Zaharia (dracu lu Zaharia) a zis ca eu sunt diriga mai buna"... Ei si enervata Ivanca ma prinde intr-o pauza si ma ia la rost "ca ce te bagi tu, ca ce sa-mi faci tu mie, ca mai tzica!!!.. copilule etc.."... si eu am incremenit ca nu stiam ca Rosca ii spuse si la ora i-am zis "doamna diriginta, da chiar i-ati spus nebunei ce am spus despre ea? ca s-a luat si de mine..":)))) Nu stiu cat ati inteles din ce am spus aici dar sunt multe si funny cu doamna diriginte si imi pare sincer rau ca nu a apucat sa ma vada cum joc.. la teatru. Chiar regret si mi-e teama ca multi vor disparea pana sa ajunga sa ma vada in teatru:(.
Doamna Rosca semana perfect si la fizic si la ore si gesturi la orice cu Isoscel din "Liceenii". Perfect seamana!!! Tziu' minte ca ma uitam la film si o vedeam pe Rosca. Cam asa ceva:

Comentarii

Anonim a spus…
O veste cu adevarat trista.Nu mi-a fost profesoara dar am cunoscuto.
Sincere condoleante domnului Rosca ,un om minunat.
unu'din nenumaratii cititori ocazionali... a spus…
imaginea ei imi va ramane vie pana la batraneti... si mie mi-a fost diriginta in anii anteriori... nu stiu de ce mi-o aduc aminte doar in zilele de scoala in care ne toropea caldura de primavara-vara asteptand vacanta... si trecerea unui an scolar... privea la salcia din fata scolii si zambea... "vedeti voi la liceu golanilor..."
cozma anca a spus…
Dumnezeu sa o ierte! Un om extraordinar!

Postări populare de pe acest blog

GHICITORI NEVINOVATE DIN FOLCLORUL ROMANESC

Apel către noile lichele

...