SIERANEVADA

Evident voi scrie despre filmul lui Cristi Puiu, Sieranevada. Habar nu am de ce se numește asa nici nu îmi pasa. Cred ca titlul e interesant și atât. Nu ii găsesc o semnificație cu adevarat importanta în film. Putea, la fel de bine, dacă nu, mai bine, să se numească ”Ea o suge mai bine” sau ”de feștanie” . De fapt nu că ultimul e luat de Tudor Botezatu.
Filmul începe prost. De fapt nu! Filmul începe catastrofal. Dar e bine pentru că pune în atmosfera filmului. Adica în trei ore de film sunt 50 de tăieturi. 50 de cadre. adică secvența cadru dusă la extrem. și o cameră care face stânga dreapta de te face de cap.
Filmul, după ce te obișnuiește cu mizeria asta de efect de ”timp real” de-an-pulea. Apoi începe dialogul și... lucrurile se reglează. De ce? Pentru că dialogul este Foarte bine scris. Foarte bine! Nimic nu este nenatural, așa cum am simțit eu la Dublu, dar asta sper ca voi scrie în altă recenzie. E un dialog care curge, natural și totuși plin de stereotipuri românești fără să arate că își propune asta. Apoi alte cadre de căcat și în plus că urcă ei în casă. Absolut inutile. Apoi 90% din acțiune este într-un apartament comunist și apar tot felul de personaje.
Nu! Nu am râs ” de mă doare burat ” așa cum au spus prieteni de-ai mei. AM râs la 3 faze în 3 ore. TREI ore! Frate faci 3 ori când faci Avengers și ai tone de efecte sau când faci film despre viața lui Mozart sau poate o ecranizare dar pt o pomenire, un parastas de 3 ore? Oribil! Dar ajută mult regia, adică a fost un film unde regizorul a condus actorii spre un film care este școală de actorie pentru orice student la actorie. Totul este jucat atât de natural că este exemplu de execuție regizorală și actoricească oricând în România. Deci dialog bun, distribuție Foarte bună și joc de actori absolut excepțional. Râd de 2 ori zdravăn la niște puli trântite de o babă și apoi urmează, evident , cel mai prost moment al filmului: Mimi Brănescu plânge 9 minute în mașină într-un cadru secvență de 9 minute. ODIOS! Dar am avut noroc că am mers a doua oară să mă piș plus că mi-au dat moca popcorn și pepsi la festival și am mers pentru a 3-a pungă deci mi-au dat energie să rezist.
Finalul este slab dar ok, mai ok decât la altele și oricum este normal pentru un așa film.
Așadar un film bun la care a lipsit un producător Adevărat care să-i bage mințile-n cap lui Puiu și să facă din 3 ore doar o ora și 20 și să îl oblige să scrie și final. Adică producător să nu fie nevasta regizorului.
dar asta a fost treabă românească: ”lasă că facem 50 de tăieturi, cadru secvență cu multe ezitări de cameră de 3 ore și îi sparg la festivaluri”. Dacă voia doar film de festival trebuia să se oprească la asta. Dar aici e o struțocămilă în care e un film comercial prin conținut dar care are pretenții de film de festival doar prin câteva trucuri regizorale.
Deci mi-a plăcut dar nu l-aș revedea anu ăsta dar îl recomand cu plăcere! Foarte bun scenarist, limitat de lipsa de producător Adevărat și o distribuție și niște actori geniali!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

GHICITORI NEVINOVATE DIN FOLCLORUL ROMANESC

Apel către noile lichele

...